Gönül Sultanları.com >  Evliya Nasihatleri > Sen haklýsýn arkadaþ > Tek çare, helallaþmak
Tek çare, helallaþmak
Abdülhakim Arvasi, evliyadan bir kiþi.
Sünnet-i seniyyeye muvafýktý her iþi.

Bir gün, sevdiklerine buyurdu ki: (Dinleyin!
Hiç bir amelinize, az bile güvenmeyin.

Ýbadet etseniz de, edin yine istiðfar.
Ancak böyle kabule layýk olur dualar.

Büyüklerden birisi þöyle söylemektedir:
(Bizim tövbemiz bile, tövbeyi gerektirir.)

Onlar böyle söylerse, ne demek düþer bize?
Zira hep isyandayýz an be an Rabbimize.

Boynu bükük, günahkâr bilirsek kendimizi,
O zaman Hak teâlâ, affeder belki bizi.

Bilhassa (kul hakký)ndan lazýmdýr çok sakýnmak.
O helal etmedikçe, affetmez cenâb-ý Hak.

Mümine sert bakmak da, girer ki kul hakkýna,
Aklý olan, hiç girmez böyle bir hak altýna.

Ve hele gýybet etmek, kalb kýrmak ve su-i zan,
Gibi kul haklarýna düþebilir her insan.

Bundan kurtulmanýn da, çaresi, yolu tektir.
O da, hak sahibinden helallýk dilemektir.

Sen haklý olsan dahi, yine sen git, helallaþ.
Ve de ki: (Sen haklýsýn, affet beni arkadaþ.)

Zira Peygamberimiz buyurdu: (Ýki kimse,
Herhangi meseleden ihtilafa düþerse,

Kim önce davranýp da, özür dilerse eðer,
Cennette, yüksek bir köþk olur ona müyesser.)

Bilhassa hanýmlarýn hukukuna riayet,
Eyleyip, bu hususa etmeli fazla gayret.

En fazla münasebet, çünkü onlar iledir.
Her gün helallaþmayý, âdet edinmelidir.

Yoksa hiç belli olmaz, gelir de ecelimiz,
Mâzallah kul hakkýyla, o gün ölebiliriz.

Kul hakkýný, dünyada halledin ki siz önce,
Yoksa, çok müþkil olur ahirete gidince.

Kendini alacaklý sanan nice kimseler,
Hesaplarý ters dönüp, borçlu hale düþerler.

Öyleyse bu dünyada, ne yapýp yapmalýdýr.
Mutlak özür dileyip, helallýk almalýdýr.)

Bir gün de buyurdu ki: (Kardeþlerim aman ha!
Hiç gaflete gelip de, girmeyin bir günaha.

Çok þeyleri bilmek de, kâfi deðil velhasýl.
Öðrendiði þeyleri, yapmaktýr dinde asýl.

Þeytan da âlim idi, çok þeyi biliyordu.
Ve lakin bildiðini yapmayýnca, kovuldu.

Eðer ki bir ilimle edilmezse hareket,
O ilim, azap için olur burhan ve senet.

Özür bahaneye de, yol bulamaz o kiþi.
Zira hiç diyemez ki: Bilmiyordum bu iþi.

Dinini bilmemek de, gerçi özür deðildir.
Herkes, ilmihalini güzel öðrenmelidir.)

www.gonulsultanlari.com