Bayezid-i Bistami buyurdu: Senelerce,
Nefsimi ýslah için, çalýþtým gündüz gece.
Riyazet, mücahede çektim uzun seneler.
Neticede baktým ki, ölmemiþ nefsim meðer.
Belimde gurur, riya, ibadete güvenmek,
Her yaptýðý ameli, beðenip iyi görmek,
Gibi hastalýklardan mütevellit bir zünnar,
Bulunduðunu görüp, eyledim çok ah-ü zar.
Onun için, beþ sene çektim yine riyazet.
O zünnarý, belimden kesip attým nihayet.
Bir ömür müddetince, Rabbime kulluk ettim.
Ona layýk ibadet yapmayý çok istedim.
Buna kavuþmak için, gayret ettim bir nice.
Hatta sabaha kadar, namaz kýldým çok gece.
Yine de namazlarým, olmadý Ona layýk.
Allahü teâlâya yalvardým bir gün artýk.
Gözyaþlarý dökerek dedim ki: (Ya ilahi!
Rýzana vasýl olmak istiyorum ben dahi.
Rýza-i ilahiye kavuþabilmek için,
Daha neler yapmasý lazýmdýr bu acizin?)
Þöyle ilham geldi ki: (Þu testinle þu aban,
Yanýnda bulundukça, olmaz bize kavuþman.)
Hemence atýverdim aba ile testiyi.
Kazandým böylelikle rýza-i ilahiyi.
Sonra, Hak teâlâdan þöyle ilham geldi ki:
(Bana vasýl olmayý isteyenlere de ki:
Bayezid, kýrk senedir uðraþtý nefsi ile.
Bir ömür müddetince çekti de bunca çile,
Bir kýrýk testisiyle, bir de eski abasý,
Yanýnda bulundukça, olmadý kavuþmasý.
Siz, bu haliniz ile nasýl ulaþýrsýnýz?
O rýzaya kavuþmak, kolay mý sanýrsýnýz?)
Bayezid-i Bistami vakta ki etti vefat,
Bir gece, kendisini rüyada gördü bir zat.
Ve sual eyledi ki hazret-i Bistami'ye:
(Ne gibi muamele eyledi Allah size?)
Buyurdu ki: Kabirde, bir ses duydum ilk vakit.
Diyordu: (Ne getirdin sen bize ey Bayezid?)
Dedim ki: (Sana layýk bir amel edemedim.
Huzuruna, bir sürü kusurlarýmla geldim.
Günah getirdimse de, þirk getirmedim ama.
Baðýþla sen onlarý, bu doðru imanýma.)
Daha sonra, kabrime gelerek Münker-Nekir,
Sormaya baþladýlar: (Rabbin kim, dinin nedir?)
Dedim ki: (Onu bana sormayýn ey melekler!
Bilakis beni Ona sorun ki, acep ne der?
Eðer kabul ederse, beni kulu olarak,
Ebedi saadete kavuþurum muhakkak.
Eðer kabul etmezse kulluðuna mâzallah,
Ne fayda, yüzbin defa desem de Rabbim Allah.)
|