Ýmam-ý Rabbani ki, âlim ve veli bir zat.
Bir gence mektup yazýp, þöyle etti nasihat:
(En iyi kul, dünyayý kalbinden çýkarandýr.
Ve Allah sevgisiyle, her an kalbi çarpandýr.
Zira dünya sevgisi, baþýdýr her günahýn.
Ondan kurtulmak ise, baþýdýr taatlarýn.
Hadiste buyuruldu: (Dünya ve dünyadaki,
Hak için olmayanlar, melundur tabii ki.)
Lakin Hak teâlâyý her an hatýrlayanlar,
Asla böyle olmayýp, onlardan ayrýdýrlar.
Zira öyle kimseler vardýr ki evliyadan,
Her zerre ve hücresi, zikreder Hakký her an.
Bunlar, dünya adamý olmaz ve deðildirler.
Çünkü onlar, Allah’la her an beraberdirler.
(Dünya), kalbi, Allah’tan gafil eden þeylerdir.
Haram ve mekruh gibi, kerih, günah iþlerdir.
Para mal, mevki makam, bunlar gibi her sebep,
Eðer böyle iseler, dünyadýr bunlar da hep.
Hak teâlâ buyurdu: (Bizden yüz çevirenden,
Sen de çevir yüzünü, onlarý sevme hemen.)
Ýþte dünya, insanýn büyük can düþmanýdýr.
Hak'tan uzaklaþtýrýp, azaba yaklaþtýrýr.
Bu dünya düþkünleri, hiç toparlanamazlar.
Piþman olacaklardýr ahirette aþikâr.
Dünyayý terk etmek de, esasen þu demektir:
Ona düþkün olmamak ve kýymet vermemektir.
Düþkün olmamanýn da þöyledir ki manasý,
Müsavi olmasýdýr var veya yok olmasý.
Böyle olabilmek de, bir Allah adamýnýn,
Yanýnda yetiþmekle mümkün olur bi hakkýn.
Böyle kâmil bir veli ele geçerse eðer,
Emrine, can ve baþla itaat icab eder.
Çünkü onun, bir içten teveccüh ve nazarý,
Siler atar kalbdeki karartý ve paslarý.
Kalbden hubb-u dünyayý çýkarabilmek için,
Böyle biri lazýmdýr, yolu budur bu iþin.
Eðer ele geçmezse böyle kâmil bir kiþi,
Baþka bir usul ile, halletmeli bu iþi.
O da, böyle tam kâmil bir Ýslam büyüðünün,
Yazdýðý kitaplarý okumaktýr gece gün.
Onlarýn kitaplarý, nasihat ve sözleri,
Edeple okunursa, temizler gönülleri.
Çünkü onlar, her sözü, Allah için söylerler.
Böyle olduðu için, kalblere tesir eder.
Edeple okunursa onlarýn kitaplarý,
O mecliste, muhakkak hazýr olur ruhlarý.
Her gün sekiz sahife okursa her kim eðer,
Onlarýn ruhlarýndan, çok istifade eder.
Kitabý okurken de, yalnýz okumamalý.
Aile efradýyla birlikte okumalý.
Zira sýrf (ilim) olur, tek kiþi okuyunca.
Ve lakin (sohbet) olur, birlikte okununca.
Her iki þekilde de lazýmdýr illa edep.
Çünkü budur insanýn yükselmesine sebep.
|